Întreb pentru un prieten #4: Când se termină task-urile? Cum fac compromis cu timpul?
Că tot suntem în plină stare de după Product & Project Management Conference, de ce să nu mai stăm de vorbă cu cineva din domeniu?
Astăzi întrebăm pentru un prieten pe Dana Siminitchi, Product Manager, detalii din experiența profesională. Ce e un Product Manager, cum se mănâncă feedback-ul și cu ce se măsoară succesul vedem în următoarele aliniate.
1. Cum descrii rolul unui Product Manager într-o companie?
Acest rol variază de la companie la companie în marea majoritate a cazurilor.
De obicei, Product Managerul are rolul de a dezvolta și gestiona produsele sau serviciile într-o companie, inclusiv definirea caracteristicilor și specificațiilor produsului, planificarea și prioritizarea activităților și colaborarea cu echipele interne pentru a atinge obiectivele strategice.
2.Care este primul pas pentru a deveni Product Manager?
Fiind un rol atat de complex, un pas ar fi insuficient. Iată 3:
✔️Învățarea bazei teoretice. Familiarizează-te cu conceptele, metodele și practicile utilizate în Product Management.După părerea mea, cartea “Inspired” de M. Cagan, este una dintre cele mai bune cărți pentru un Product Manager în devenire.
✔️Dezvoltă-ți abilitățile tehnice și analitice: Un Product Manager trebuie să înțeleagă aspectele tehnice și să poată interpreta datele pentru a lua decizii informate. Cursul CS50 de la Harvard (care este gratuit și accesibil tuturor) mi-a fost de mare ajutor pentru a dobândi cunoștințe generale despre Computer Science.
✔️Poate fi evident, dar îmbunătățește-ți abilitățile de comunicare și leadership: Un Product Manager își petrece cam 70% din timp comunicând, negociind și colaborând cu alți oameni. Pregătește-te de zile pline de ședințe, prezentări și colaborare cu zeci de oameni.
3.Care este diferența dintre un Product și Project Manager?
În general, Product Managerul se concentrează pe gestionarea produselor pe termen lung, de la concepție la lansare și îmbunătățiri continue, în timp ce project managerul se concentrează pe gestionarea unui proiect specific, cu un scop și termene limită bine definite. Cu toate acestea, în unele organizații, aceste roluri pot avea suprapuneri și interacțiuni, în funcție de mărimea și structura organizațională.
4.Ce metode utilizezi pentru a determina feedback-ul clienților și a-l integra în procesul de dezvoltare a produsului?
There’s no simple answer for this User feedback este o parte vitală în jobul unui Product Manager, respectiv cum acesta este colectat și folosit mereu diferă de proiect, companie.
El este folosit în moduri diferite în diferite faze ale unui proiect, din cauza asta este vital să ai o strategie de colectare a acestui feedback.
Dacă aș face o listă, iată câteva sugestii:
📍Înțelege cine sunt utilizatorii tăi (existenți și cei pe care doriți să îi targetați, în cazul în care doriți să extindeți user-base-ul existent), definește User Personas.
📍Colectează date. Date despre cum utilizatorii folosesc produsul, despre cine sunt ei, de unde sunt, ce vârstă și interese au. Încearcă să înțelegi dacă utilizatorii folosesc produsul în modul în care voi l-ați construit. Folosiți tool-uri precum LogRocket sau Hotjar ca să puteți vizualiza acțiunile utilizatorilor când interacționează cu produsul vostru. Aceste date vă vor ajuta să creați un Customer Journey Map.
📍Ce spun utilizatorii voștri despre voi online? În special, de ce utilizatorii pleacă de la voi? Dacă compania este destul de matură, vezi ce spun competitorii despre voi. Recenziile negative reprezintă oportunități de îmbunătățire în marea majoritate a cazurilor.
Setează modalități prin care utilizatorii pot lăsa feedback.
Customer Interviews – setează interviuri exploratorii, de validare și de apreciere a eficienței produsului sau a unei funcționalități.
Folosește acest feedback atunci când lucrezi la Product Vision, Strategy. Având acest sistem setat, poți mereu să apelezi la el pentru a valida anumite ipoteze și pentru a înțelege mai bine utilizatorii tăi.
5. Ce abilități crezi că sunt cele mai importante pentru un Product Manager?
Înțelegerea utilizatorilor, prioritizarea și gestionarea produsului, comunicarea eficientă, luarea deciziilor bazate pe date, abilități de leadership și colaborare interdepartamentală.
6. Profesia de Product Manager se învață sau se însușește pe parcurs?
La sigur se însușește, chiar dacă pe mine m-a ajutat extrem de mult baza teoretică la care am lucrat aproximativ un an înainte de a începe acest rol.
Experiența e vitală și nu poate fi înlocuită de cărți sau cursuri, dar dat fiind faptul că fiecare companie și proiect este diferit, pe mine m-au ajutat extrem de mult cunoștințele pe care le-am dobândit.
7. Cum te asiguri că produsul tău rămâne relevant și competitiv pe piață?
Cred că este vital să înțelegi la început foarte bine industria în care ești și care sunt tendințele pe piață, competitorii, dar și utilizatorii pe care îi servești.
În general, este recomandat să găsești un echilibru între a rămâne competitiv pe piață și a livra noi funcționalități utilizatorilor, dar și a aduce inovație în industria din care faci parte.
8.Cum te asiguri că echipa ta de dezvoltare înțelege viziunea și obiectivele produsului?
Eu sunt o mare adeptă a conceptului de a construi o echipă de misionari (nu executori).
Acest lucru înseamnă că echipa de dezvoltare contribuie la definirea viziunii și a obiectivelor produselor, aceasta nu ar trebui să fie compusă din actori pasivi în cadrul procesului.
Modul prin care contribui la acest paradigm-shift este prin implicarea constantă a echipei în procesele de cercetare, prin prezentarea oricăror înțelegeri profunde descoperite în cadrul interviurilor cu utilizatorii, prin accentuarea faptului că noi, ca echipă, avem un scop comun și fiecare dintre noi are un aport egal în stabilirea strategiei.
9.Ce metrici urmărești pentru a măsura succesul produsului tău?
Acestea pot varia în funcție de obiectivele specifice ale produsului și de industria în care activezi. Câteva exemple ar fi:
- Creșterea veniturilor companiei: Dacă veniturile companiei cresc constant, acesta este un indicator că produsul tău are succes și generează valoare pentru clienți.
- Creșterea numărului de utilizatori: Măsurarea creșterii bazei de utilizatori poate indica popularitatea și adopția produsului.
- Retenția și loialitatea clienților: Este important să te asiguri că clienții existenți rămân angajați și loiali. Măsurile de retenție, cum ar fi rata de reînnoire a abonamentelor sau frecvența utilizării produsului, pot fi indicatori relevanți.
- NPS (Net Promoter Score): Acesta este un indicator care măsoară cât de dispuși sunt clienții să recomande produsul altora.
- Satisfacția utilizatorilor.
- Conversion rate și churn rate: Conversion rate se referă la procentul de vizitatori sau utilizatori care se transformă în clienți plătitori. Churn rate măsoară rata de pierdere a clienților sau abandonul produsului. Aceste măsuri pot indica eficiența procesului de convertire și retenția clienților.
Este important să identifici și să măsori acești indicatori în funcție de obiectivele și specificul produsului tău, astfel încât să poți evalua performanța și să iei decizii informate pentru îmbunătățirea și creșterea produsului.
10. Cum arată o zi de muncă a unui Product Manager?
Niciodată la fel 😄
Un Product Manager poate lucra la proiecte care durează 3-6-12 luni, iar în dependență de faza în care se află proiectul, el va avea mereu task-uri diferite. Cred că asta este și partea mea preferată, faptul că activitățile sunt atât de diverse și că variază mult de la proiect la proiect. Mai greu cred că o să găsești o formulă care ar lucra la orice proiect ca să poți să atingi un punct de monotonie on a day-to-day basis.
General vorbind, aș spune că o zi de muncă ar fi împărțită egal între lucrul cu echipa de dezvoltare, planificarea următoarelor proiecte și strategie împreună cu stakeholderii.
11. Un Product Manager are timp liber? Ce faci tu atunci?
Sigur, pentru mine personal timpul liber nu este un compromis. Evident vor fi perioade în care ai putea lucra peste program pentru că se apropie lansarea unui proiect, dar eu încerc ca aceste perioade să fie excepții și neapărat să fie urmate de o perioadă mai liniștită după pentru relaxare și recuperare.
Taskurile unui Product Manager nu se termină niciodată, mereu poți găsi modalități să îmbunătățești produsul sau întrebări la care încă nu ai răspuns. Eu totuși cred că este mai productiv atât pentru tine, cât și pentru companie și colegi să poți trasa o linie între viața ta ca Product Manager și viața ta ca individ.
În timpul meu liber (care este oricum destul de limitat 😅) obișnuiesc să socializez mult, să practic diferite tipuri de sport, să citesc și să studiez diferite subiecte de care sunt pasionată la momentul respectiv și care nu țin neapărat de lucru, mai nou e vorba de nutriție și șah.
12. Cum abordezi situațiile în care viziunea ta nu este împărtășită de întreaga echipă sau de conducerea companiei?
Cred că situațiile de genul sunt pur și simplu inevitabile și sunt sănătoase într-o echipă care este cross-funcțională.
Dacă aveți mereu aceeași opinie, înseamnă probabil că soluția pe care o oferiți este prea simplă sau evidentă și nu este mult loc de inovație.
Primul pas mereu este să înțelegi care sunt motivele de ce echipa sau stakeholderii au o viziune diferită, al doilea pas ar fi să explici raționala din spatele deciziei tale.
Din experiența mea, adevărul este de obicei undeva la mijloc. De asta este important ca situațiile respective să fie urmate de mai multe sesiuni de brainstorming în care se ajunge la un consens.
În cazul în care ambele părți nu sunt convinse de soluția propusă (ceea ce tot se poate întâmpla), atunci aș recurge la diferite soluții: aș intervieva utilizatorii noștri, aș găsi date care să afirme/ confirme ipotezele, aș include persoane neutre în discuție.
Scopul final mereu este să ajungem la un consens cu care ambele părți sunt de acord.
13. Ce a fost cel mai mare succes al tău în calitate de Product Manager și cum ai reușit să obții acel rezultat?
Făceam un research și am observat că mulți dintre utilizatorii noștri foloseau o platformă pentru a îndeplini un pas dintr-un workflow care nu era neapărat legat de produsul nostru.
Totuși, m-am gândit că ar fi fost o adiție bună pentru produsul nostru, fiind un low-hanging fruit.
Am “vândut” ideea stakeholderilor și am reușit să ducem proiectul de la ideation și research la delivery 6 săptămâni, fiind o echipa de 4 persoane.
Pe lângă timpul record pentru a implementa proiectul, un succes imens a fost adoptarea funcționalității și entuziasmul clienților. Aceștia ne transmiteau funcționalitatea implementată de ei 15 minute după lansare, iar timp de câteva săptămâni după lansare this was the main thing our users were talking about on social media.
14. Cum comunici și îți motivezi echipa ta pentru a atinge obiectivele de produs?
Comunicarea și motivarea echipei pentru a atinge obiectivele de produs implică stabilirea unei viziuni clare, comunicarea constantă a obiectivelor și așteptărilor, oferirea de feedback constructiv, încurajarea colaborării și creativității.
Dar desigur nu trebuie să uităm nici de recunoașterea și recompensarea performanțelor și crearea unui mediu de lucru stimulant și inspirațional.
Un aspect important în opinia mea este și crearea unui mediu prietenos, mai glumești pe ici pe colo, învățați când faceți greșeli, sunteți onești și transparenți. Lucrul merge mai simplu când predomină o atmosferă degajată.
Într-un mediu dinamic și în continuă schimbare, rolul Product Managerului este esențial pentru succesul unei companii în dezvoltarea și gestionarea produselor. Prin abordarea strategică, integrarea feedback-ului clienților și menținerea relevanței și competitivității pe piață, acești profesioniști își aduc contribuția în crearea de produse de succes. Cu o combinație de cunoștințe teoretice, experiență practică și abilități interpersonale, Product Managerii sunt cheia pentru inovație și succes într-o industrie în continuă evoluție.